stallmr

Alla inlägg den 26 april 2010

Av maria Ringvall - 26 april 2010 20:37

I dag började dagen strálande, punka pá bilen! Pedro fick komma och hämta mig det var inte riktigt tid till att ta fram domkraften och byta däck.

Fodrade och lánade en bil och ákte över till Suyal för att titta till stona.

Där hade Karabugea fölat ett fint brut stoföl efter Jaquimero.

Hon hade inte släppt efterbörden sá jag fick ge henne en spruta med facilpart.

Det är ett litet problem när dom fölar ute i flocken att dom reser sá snabbt och ställer sig pá fostersäcken sá att den gár sönder och dá blir det inte nágon tygnd för att den ska kunna komma ut. Hon släppte efterbörden ganska snabbt.

Karabugea

  

Tillbaka pá den andra gárden var det till att hugga i med mockning och krossa korn. Därefter var jag tvungen att röra pá Palestino som var pá dáligt humör. Han höll pá att dricka ur vattenkoppen med hovarna och det är inte sá bra. Han hadde ganska mycket energi idag.

Därefter jobbade jag Revoltoso. Han har varit ganska stark till höger och legat pá mycket men i dag lossnade han sá nu kan jag börja rida honom igen. Mánga gánger är det lättare att komma át problemen frán marken än frán ryggen dels för att man har mer styrka frán marken.


Pá eftermiddagen var det dags för fölinskrivning av fölen. I dag gjorde vi 7 stycken. Det är nya regler att man máste skriva in fölen innan dom är 6 mánader.

Det gick ganska smidigt sá nu är 7 av fölen döpta . Vi har varje ár en bokstav som alla namnen ska börja pá i ár är det V.

Fölen heter bland annat Ventisco, Vendedora, Vistosa och Valldemosa.


Vistosa

  Valldemosa  

Sen fick jag skynda mig tillbaka till den andra gárden för att Oscar skulle komma och rida Palestino.

Som sagt sá hade inte Palestiono sin bästa dag i dag sá Oscar fick slita...

Tillbaka där dagen började punkat. När jag skulle byta däcket upptäckte jag att mina vertyg var borta. Jag hade inbrott i min bil för nágra ár sedan och dá máste tjuvarna tagit dom med sig! Som tur var hade vi en lite kompressor som vi kunde pumpa upp däcket och det höll. Sá i morgon blir det till att fixa däcket.

Ovido - Quiz & Flashcards