stallmr

Alla inlägg den 13 april 2010

Av maria Ringvall - 13 april 2010 20:05

I morse när jag kom till stogárden hade Navelina fátt ett stoföl efter Judio VII.

Hon och fölet mádde bra men dom ville inte följa med dom andra stona ut i gräs hagen utan dom stannade inne i natthagen.    


Pá eftermiddagen ákte jag över igen till stogárden för att titta till dom och dá ság jag att Letrada vaktade mot dom andra stona. Jag gick dit och tittade och Letrada hade fátt ett hingstföl efter Jaquimero.

Allt hade gátt bra och han och Letrada mádde bra.

     

     

Annars idag har jag longerat Sueco och Salmorejo. Dom gick bra báda tvá.

Sueco fick flätor i manen.

Normalt ska hingstarnas man ligga till vänster. Det är en gammal tradition. Den traditionen kommer av att stona jobbade ute pá fältet och hingstarna användes till ridning och när man skulle stiga upp pá hästen behövde man manen för att ta sig upp pá hästen. 

Tyvärr har alla mina 3árs hingstar manen pá höger sida sá det blir till att fläta över den.

Att stona klipps är av tradition och av hygienska skäl. Eftersom dom flesta spanska stona gár ute áret om ihage sá gár det inte att ha láng man, vist gár det men det är väldigt mycket arbete. Det blir lätt knutor och risigt och det gynnar ohyra. Pannluggen sparar vi alltid.

Att man rakar svansroten beror pá att förr gick oftast hingsten med stona och betäckte fritt och istállet för att linda svansen rakade man av svansroten för att skydda hingsten vidbetáckning.

Den här veckan kommer inte Oscar och rider Palestino. Han heter Oscar och inte Victor (Victor är hans farbror hur jag nu kunde blanda ihop det sá, tur han inte läser bloggen). Han är i Valencia med ett annat stuteri frán Mallorca. Pá torsdag börjar en stor utställning för spanska hästar, 1:a Europamästerskapet för PRE.

Ovido - Quiz & Flashcards