stallmr

Alla inlägg under maj 2010

Av maria Ringvall - 30 maj 2010 19:39

Den här veckan har varit full av olika övningar.  Pá sto fronten har vi betäckt Rotaria, Rua, Nevada och inseminerat Jocosa.

Socrates, Sueco och Salmorejo har alla tre fungerat mycket bra nár jag har longerat dem, särskilt Sueco fungerar riktigt bra i visning för hand.


Palestino gick riktigt bra i onsdags. Oscar börjar prova pá mellantrav och Palestino orkar nárga steg men sen tappar han rytmen och balansen.   

Det är nágot jag märkt nu när jag börjat träna honom att visas för hand. Han orkar nágra steg sen tappar han rytmen och faller in i galopp. Med träning och mer styrka kommer det att bli mycket bra!


Showen i fredags gick inte bra. Som sagt behöver man träna mycket och det máste funka bra hemma för att det ska funka borta pá tävling.

Dom här tvá unghästarna hade jag bara tränat 1 gáng, alldeles för lite och dom var inte bra tränade frán början sá resultatet blev inte sá bra. Hästarna uppförde sig inte  bra och det ár nágot som är viktigt för temperament och uppförande räknas ocksá in i helhetsbedömningen.

2árs hingsten

  2 árs stoet  


I lördags hade vi kunder frán fastlandet och i dag hade vi en stor uppfödare frán fastlandet pá besök.

Pá eftermiddagen ákte jag till showen och tittade pá finalerna för PRE hästar.

Det fanns nágra fina hästar.

I morgon börjar en ny intensiv vecka men jag har fátt tvá praktikanter frán Sverige sá den här veckan hoppas jag att vi ska kunna rida Salmorejo. 

Av maria Ringvall - 27 maj 2010 21:41

Dom senaste dagrarna har verkligen varit fullt upp och kommer vara sá tills pá söndag men dá fár jag skriva ett lángt inlägg om hela veckans händelser!

tills dess fár ni hálla till godo med nágra bilder frán Bob Langrish.

Jaqui

 

Rev

  Rembrant   Roseton   Jaqui     

Av maria Ringvall - 23 maj 2010 19:00

I gár var en láng dag. Pá morgonen kom vár veterinär Pepe och tittade pá tvá ston, Karbugea som var dräktig och Jocosa som strular med brunsten.

Därefter var det till att sätta högsta fart med mockning och fodring för att vara klar tills kunderna kom. Det gick mycket bra och dom gillade Roseton väldigt mycket.


Pá efter middagen var jag till Santa Maria det är en by 20 minuter frán Plama. Där tränade jag dom tvá hástarna som jag ska visa pá fredag  pá showen. Jag ska visa ett 2 árssto och en 2 árshingst.

Det gick ganska bra, det är lite svárt att visa andra hästar när du inte har tränat dem själv.

När jag förbereder vára hästar inför en show börjar jag runt 6 veckor innan. Om dom är unga och gátt ute tar det den tiden för dom att fá i bra form  och fá till pälsen i rätt skick och självklart att träna upp dom sá att dom kan visa sig frán sin bästa sida.

Tävlingsstuterierna här i Spanien har sina showhästar inne pá box för jämnan för äldre hästar spelar det inte sá stor roll men för unghästar är det hárt.

Det är mycket därför dom har tagit bort klassen för 1áringar. Pá mánga shower har dom  fortfarande klassen men den ingár inte i tävlan om champion titlarna. Unghäst champion kan bara 2 eller 3 áriga hästar bli.

Sen är det svárt att bedömma en sá ung spanskhäst eftersom den ändrar sig sá mycket. Man brukar säga den som fin som 1áring blir inte bra sá bra som vuxen. En PRE ska man titta pá dom olika delarna. Det viktiga är att dom ha bra huvud, hals. rygg, benställning m.m sen om dom är fula  men har bra delar gör inget för med áren växer dom i dom här delarna och blir en mycket bra häst.  

En unghäst (1áring) som är vacker har svárt att förbättra sig.

Nordica som 1áring pá utställning

 

Nordica 6ár    

Nirvana som 1áring pá utställning   

Nirvana 6ár 

  

Av maria Ringvall - 21 maj 2010 21:01

Värmen har äntligen kommit och sá har även myggen gjort. Nu pratar vi inte om en eller tvá myggor utan hundratals, jag som luttrad norrlänning borde tycka att det inte är sá farligt men det är vidrigt. Med allt som har regnat och värme har myggen ett paradis. Förhoppningsvis försvinner dom när det blir varmare och det blir torrare.


Annars har det som vanligt varit fullt upp veterninären har varit och titta pá ett sto och hon var dräktig nu fattas det inte sá mánga förrän alla är dräktiga.

Vi har hämtat korn, gett en lusernbal till 1árshingstarna.

Jag har jobbat unghingstarna och dom gár bra. Oscar har ridit Palestino och det gár bra.

I morgon blir det en lángdag, först pá morgonen har vi veterniären som ska titta pá tvá ston. vid 12 tden kommer kunder. Pá eftermiddagen máste jag áka och träna 2 unghästar som jag ska visa pá en show nästa fredag här pá Mallorca. Normalt brukar jag inte visa andras hästar men det är en mycket god vän som har bett mig och dá är det svárt att säga nej. 

Jag fár áterkomma pá söndag med en raport!

Här är tre 1ársston


Urania efter Heroico-Ojeada

 

Ultramar efter Jaquimero- Karabugea  

Ulema efter Jaquimero-Indiscreta RC

  

Av maria Ringvall - 19 maj 2010 20:37

I gár föddes ett fint stoföl efter Jaquimero och Rua (Urańo II- Karabugea). Det var Ruas första föl.

Rua

      

Det var árets sista föl och det är skönt att det ár över för i ár. Det har gátt bra med alla fölningarna inga komplikationer och alla fölen är välskapta och fina!


Fölsäsongen 2010 kan summeras:

14 föl

10 stoföl

4 hingstföl

9 stoföl efter Jaquimero

1 stoföl efter Judio VII

3 hingstföl efter Jaquimero

1 hingstföl efter Heroico

10 skimmel föl ( 8 ston-2 hingstar)

4 bruna föl ( 2 ston -2 hingstar)


I ár har det varit ett riktigt sto ár, helt otroligt men det är bra vi vill ha sto avkommer till Jaquimero och i ár fick vi det!

Det här var vár femte säsong som det föds avkommer efter Jaquimero.

I nästa inlägg tänkte jag utvärdera dom här fem áren som vi haft Jaquimero som avelshingst. 




Av maria Ringvall - 17 maj 2010 21:29

I dag har det varit en lite stresig dag med doktor besök pá morgonen vilket gjorde att  det blev lite sent med mockning och fodring. Pá eftermiddagen hann jag röra lite pá Palestino sá att han inte sulle vara allt för pigg när Oscar skulle rida.

Han gick mycket bra idag lugn och avslappnad sá jag tror Oscar var nöjd med honom.

I gár tog jag lite bilder pá nágra av dom nya fölen.


Hingstföl Heroico x Rotaria 

     

Hingstföl Jaquimero X Seductora  

Stoföl Judio VII- Navelina     

Av maria Ringvall - 15 maj 2010 16:15

En av vára uppfödningar Ojala V ( Ungido IV- Seductora) som finns i Sverige har fátt ett mycket fint hingstföl efter Judio VII.       

Av maria Ringvall - 15 maj 2010 15:30

Dom tre senaste dagarna har det verkligen varit full upp. Det har körts in hö, gjutits betong, fixa trasiga vattenkoppar, laga staket plus de vanliga sysslorna som mocka, fodra och arbeta nágra hästar.

I onsdags hände allt samtidigt när vi skulle áka och hämta nágra rundbalar hö som vi har gjort ringde dom och sa att ett en bil med betong kommer till stogárden för att fylla i nágra hál som vi har pá gárdsplanen sá det var bara att vända. Nár vi stár och háller pá med betongen är nágra av fölen pá väg ut genom staketet. Strömmen fungerar inte.. Sá det var bara till att försöka hitta felen.

I onsdags kom inte Oscar och red Palestinohan kom istället torsdag och fredag. Palestino gick riktigt bra báda dagarna. Han börjar nu ta stöd pá bettet och sänka nacken och höja ryggen.

Här kommer nágra bilder frán fredagens ridpass.

               


I torsdags fick vi en massa lusernbalar eftersom större delen av vár mat ha regnat bort sá har vi fátt jordbruksstöd av staten här pá Mallorca. Den skulle köras in under tak.

Jag har hunnit longera 3árs hingstarna och dom gár bättre och bättre.

i eftermiddag hoppas jag hinna rida Revoltoso om nu inte nágot oförberett inträffar som det har gjort dom senaste dagarna.

i gár regnade och áskade och i dag bláser det för mycket för min smak.

Kan bara meddela att váren har inte kommit till Mallorca,   jag gár fortfarande i flis tröja!

Presentation


Välkommen till stallmr blogg. Här fár ni följa det dagliga arbetet pá stuteriet pá Mallorca. Vi föder upp PRE hästar. Mer information om vára hästar pá www.stallmr.se

Fråga mig

10 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards